به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در حالی که سازمان سنجش آموزش کشور مدعی است سؤالات کنکور سراسری از متن کتاب‌های درسی طراحی شده است و داوطلبان با مطالعه این کتاب‌ها قادر به پاسخگویی به تمام سؤالات خواهند بود، اما سؤالات کنکور سراسری واقعیت دیگری را تصویر می‌کنند و در کنکور امسال، داوطلبان به دشواری سوالات ریاضی اعتراض داشتند.

عدم‌ رعایت چارچوب محتوای کتاب‌های درسی در طرح سؤالات کنکور سراسری موجب اعتبارزدایی از معلم و کتاب درسی و همچنین جایگزینی آن با مدرس کنکور و کتاب کمک‌درسی در مقطع متوسطه دوم شده است چرا که داوطلبان مطالب ارائه‌شده توسط معلمان خود و کتاب درسی را ناقص و بی‌فایده می‌دانند.

با توجه به اعتراض معلمان و داوطلبان کنکور سراسری 1400 به طرح برخی سؤالات دروس ریاضی و فیزیک در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و علوم تجربی، پیش از این موضوع نظارت قانونی وزارت آموزش و پرورش بر سؤالات کنکور سراسری را از محمدرضا سیدصالحی سرپرست حوزه تربیت و یادگیری ریاضیات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی پیگیری کردیم.

هم‌اکنون نیز دکتر حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نامه‌ای به ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خواستار تشکیل کارگروهی برای بررسی اعتراضات شرکت کنندگان آزمون سراسری امسال دانشگاه‌ها، شد.

در این نامه آمده است: « با توجه به گزارشات دریافتی و بررسی‌های انجام شده بر روی سوالات آزمون سراسری سال جاری با اینکه انتظار می‌رفت با عنایت به هماهنگی و مکاتبات قبلی به عمل آمده با آن سازمان در طراحی سوالات آزمون امسال شرایط خاص کرونایی در نظر گرفته شود تا از فشارهای روانی که در این دو سال به دانش آموزان و خانواده‌های آنان وارد شده؛ کاسته شود متاسفانه نه تنها در برخی از دروس ( خاصه درس ریاضی) چنین چیزی رخ نداد بلکه شاهد عدم تطابق برخی از سوالات آزمون با رویکرد، اهداف و دامنه محتوایی کتاب‌های درسی بودیم تاحدی که برخی از سوالات صراحتاً ناظر به مفاهیمی بود که در کتاب‌های درسی هیچ اشاره ای بدان نشده است. هر چند سال‌های گذشته نیز کم و بیش چنین مواردی اتفاق افتاده بود و مورد اعتراض این سازمان نیز قرار گرفت لیکن سوالات آزمون سال جاری موید این امر می باشد که به اعتراضات توجه کافی نشده است.

از آنجا که تخطی سوالات آزمون از برنامه‌های درسی رسمی کشور باعث از بین رفتن اعتماد جامعه به نظام آموزش رسمی کشور، تحت الشعاع قرار گرفتن اهداف برنامه درسی، ترویج کتب کمک آموزشی و جزوات غیر استاندارد و مراجعه دانش آموزان به موسسات کنکور را در پی خواهد داشت؛ لذا پیشنهاد می‌شود سریعاً کار گروهی در آن سازمان تشکیل تا اعتراضات به عمل آمده در خصوص سوالات آزمون مزبور بررسی و نسبت به تصمیم گیری در خصوص حذف سوالات نامعتبر اقدام عاجل انجام پذیرد و نتیجه این اقدام از طریق رسانه‌های جمعی به اطلاع دانش آموزان و خانواده‌هایشان رسانده شود

شایان ذکر است در این نامه سازمان پژوهش اعلام آمادگی کرده است که کارشناسان این سازمان به عنوان تنها متولی برنامه‌‌های درسی نظام آموزش و پرورش کشور، همچون سنوات گذشته مصادیق دقیق عدم تطابق سوالات با رویکرد، اهداف و محتواهای کتاب‌های درسی را در اختیار سازمان سنجش قرار دهند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در مکاتبه‌ای دیگری از وزیر آموزش و پرورش خواست تا اقدام جبرانی لازم و کارشناسانه از سوی سازمان سنجش انجام پذیرد.

وی همچنین خواستار مشخص شدن راهکار قانونی دقیق و معین برای نظارت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر سؤالات کنکور سراسری در سال‌های آتی شده است