طراحی سؤالات کنکور با رعایت چارچوب محتوای کتاب‌های درسی موضوعی است که هر سال پس از برگزاری کنکور مورد پرسش قرار می‌گیرد. سوالات برخی دروس کنکور سراسری امسال موجب طرح مجدد این مشکل مزمن شده است.

از آنجایی که عدم‌رعایت چارچوب محتوای کتاب‌های درسی در طراحی سؤالات کنکور سراسری موجب اعتبارزدایی از مدرسه و کتاب درسی، و جایگزینی آن با کلاس کنکور و کتاب کمک‌درسی و تست در مقطع متوسطه دوم می‌شود، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آبان ماه سال 1399 طرحی را با عنوان «الزام سازمان سنجش آموزش کشور به طراحی سوالات کنکور سراسری صرفا از متن کتاب های رسمی آموزش و پرورش» طراحی و به مجلس ارائه کردند. اما تا امروز خبری از طرح آن در صحن علنی مجلس نشده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در بررسی کارشناسی این طرح با اشاره به نبود زیرساخت قانونی برای نظارت آموزش و پرورش بر سوالات کنکور سراسری، به ضرورت پُر رنگ کردن نقش نظارتی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به عنوان مرجع تشخیص و تطبیق سؤالات کنکور سراسری با کتاب‌های درسی رسمی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرده و متذکر شده است: در حال حاضر هر چند به لحاظ قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی متولی اصلی طراحی و تولید و نظارت بر برنامه درسی ملی و کتاب های درسی رسمی است، اما نظرات و پیشنهادات این سازمان درخصوص سؤالات آزمون سراسری فاقد ضمانت اجرایی لازم است و سازمان سنجش ملزم به رعایت آنها نیست.

از دو نفر نمایندگان امضا کننده طرح «الزام سازمان سنجش آموزش کشور به طراحی سوالات کنکور سراسری صرفاً از متن کتاب‌های رسمی آموزش و پرورش» سرنوشت این طرح را جویا شدیم.

حسین حق‌وردی نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره سرنوشت این طرح گفت: هم‌اکنون طرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در حال بررسی است. البته مسئولان سازمان سنجش همچنان می‌گویند، سوالات کنکور را از کتاب‌های درسی طراحی می‌کنند.

وی افزود: در این طرح کلمه طراحی سوالات کنکور صرفاً از کتاب‌های درسی لحاظ شده بود که در جلسات بررسی به آن ایراد گرفتند و گفتند بدین صورت تفسیر می‌شود که عین نوشته‌های کتاب‌های درسی ملاک باشد بنابراین حافظه محوری تقویت می‌شود به همین دلیل قرار شد کمیته آموزش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس طرح را به صورت دقیق‌تر بررسی کند.

حق‌وردی درباره نظارت قانونی آموزش و پرورش بر سوالات کنکور سراسری گفت: کنکور توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود، اما دانش آموزان در وزارت آموزش و پرورش آموزش دیده‌اند و نیاز است با هماهنگی و همکاری میان سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش سوالات طراحی شوند.