نحوه طراحی سوالات و برگزاری آزمون سراسری سال 1400 موجب اعتراض بسیاری از داوطلبان کنکور شده است اما سازمان سنجش آموزش کشور می‌گوید سیستم انتخاب سوال در سازمان سنجش،‌ فرد محور نیست و چنانچه سوالات خارج از کتاب درسی باشد، بررسی و حذف می‌شود.

بزرگترین آزمون سراسری کشور طی روزهای 9 تا 12 تیرماه برگزار شد و در این آزمون یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۸۱۸ نفر داوطلب به رقابت پرداختند. کنکور 1400 در حالی برگزار شد که دانش‌آموزان کشور برای دومین سال متوالی با شرایط پاندمی کرونا مواجه بودند. هر چند به گفته ابراهیم خدایی،‌ رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تعداد داوطلبان کنکور امسال نسبت به سال گذشته با کاهش 35 هزار نفری روبرو بوده و امید برای جذب در دانشگاه‌ها افزایش یافته است اما فرایند طراحی سوالات کنکور مورد اعتراض بسیاری از داوطلبان گروه‌های آزمایشی قرار گرفته است.

مجمع فرهنگیان ایران اسلامی نیز در خصوص کنکور 1400 طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «کنکور 1400 در حالی برگزار شد که در طول دو سال تحصیلی گذشته دانش‌آموزان کشور با بی‌سابقه ترین شرایط پاندمی کرونا مواجه بودند اما به‌نظر می‌رسد در سازمان سنجش و در میان طراحان سوالات کنکور خبری از این موضوع نبوده است. در کنکور امسال به‌ویژه در دروسی مثل ریاضی، سوالات کنکور غیرهماهنگ با محتوی کتاب درسی بوده و سطح دشواری و آشفته بودن چینش سوالات به‌گونه‌ای بوده که عمده دانش‌آموزان را از ادامه پاسخگویی منصرف کرده است.»

در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است: «مساله این است که چرا باید افرادی سوالات کنکور را طراحی کنند که سال‌ها از مدرسه و آموزش و پرورش دور بوده‌اند و کمترین آشنایی با وضعیت تدریس در مدارس ندارند. چرا رویه‌هایی که دانش‌آموزان در طول دوره تحصیلی در مدرسه با آن خو گرفته‌اند در کنکور مبنا قرار نمی‌گیرد و مبنای کار در طراحی سوالات، آخرین متدها و شیوه‌های به‌کارگرفته شده در موسسات مافیایی کنکور است. مگر مبنای طراحی سوالات کنکور ورودی دانشگاه‌ها، کتاب درسی و شیوه‌های برنامه‌ریزی درسی در وزارت آموزش و پرورش نیست؟ چرا سوالات کنکور نباید رویکرد کتاب محور داشته باشد؟ چرا مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود تخصصی و هدفمند به این موضوعات ندارد؟ از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای انقلاب فرهنگی انتظار می‌رود موضوع کنکور 1400 را به‌صورت جدی و با لحاظ کردن شواهد و تجربیات سال‌های گذشته در دستور کار قرار دهند.»

ورود مجلس به نحوه برگزاری کنکور 1400

همچنین در پی اعتراض داوطلبان کنکور به نحوه طراحی سوالات آزمون سراسری،‌ احمد نادری‌، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «قبلاً نسبت به برگزاری صحیح آزمون سراسری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین امنیت کنکور به وزارت علوم و سازمان سنجش تذکر داده بودیم. نحوه برگزاری آزمون‌های سراسری در مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود.»

سازمان سنجش:‌ سوالات خارج از کتاب درسی در کنکور بررسی و حذف می‌شود

فاطمه زرین‌‌آمیزی،‌ سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با پانا درباره طراحی سوالات کنکور اظهار کرد: «در کنکور امسال از کل گروه‌های آزمایشی نزدیک ۵۰ درس امتحان گرفته شده است و در ۴۸ درس سوالات آزمون بین ۱۰ تا ۱۵ درصد ساده‌تر شده است اما درس ریاضی نسبت با سال گذشته دشوارتر بوده است.»

نتیجه اولیه کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ دهم مرداد ماه، اعلام و انتخاب رشته داوطلبان اواسط مرداد ماه انجام می‌شود و نتیجه نهایی تا اواخر شهریور ماه اعلام خواهد شد.  

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره اعتراض داوطلبان کنکور به نحوه طراحی سوال در آزمون سراسری گفت:‌ «در اعتراض‌های مطرح شده دو مطلب پررنگ است دو سوال از ۵۵ سوال ریاضی خارج از کتاب طرح شده است و بقیه سوالات نسبت به سال گذشته سخت‌تر شده است. البته فکر می‌کنم این مساله بیش از حد بزرگنمایی شده است و با تراز کردن سختی و آسانی مواد امتحانی،برطرف می‌شود و چنانچه سوالی خارج از چارچوب درسی باشد بررسی می‌شود و اگر چنین باشد حذف می‌شود.»

سیستم انتخاب سوال در سازمان سنجش،‌ فرد محور نیست

زرین‌‌آمیزی تاکید کرد:‌ «سیستم انتخاب سوال در سازمان سنجش به لحاظ حفاظتی، فرد محور نیست و ممکن است این اتفاق بیفتد و برخی دروس سخت‌تر باشد کما اینکه در سال گذشته درس شیمی سخت بود. البته سازمان سنجش پاسخ تحلیلی خود را ارائه می‌دهد ضمن اینکه تا تصحیح اوراق امتحانی باید صبر کرد و گزارش مبسوط ارائه خواهد شد.»

آزمون عمومی و اختصاصی هر یک از گروه‌های آزمایشی کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ در تاریخ ۹ تا ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰ در ۴۱۴ شهرستان و بخش مختلف کشور و ۳ هزار و ۵۲۲ حوزه امتحانی و ۱۱ کشور خارجی برگزار شد. در مجموع تعداد ۶۶۲ هزار و ۱۱۴ داوطلب زن و تعداد ۴۴۹ هزار و ۷۰۴ داوطلب مرد در این آزمون ثبت‌نام کردند که برای آنها تعداد یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۹۳۱ کارت کنکور صادر شد. در آزمون سراسری سال جاری‌، تعداد داوطلبان نسبت به سال گذشته با ۳۵هزار نفر کاهش مواجه بوده است. همچنین تعداد داوطلبان گروه علوم انسانی و هنر نسبت به سال گذشته افزایش و داوطلبان گروه‌های ریاضی و تجربی کمی کاهش داشته است.

نتیجه اولیه کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ دهم مرداد ماه، اعلام و انتخاب رشته داوطلبان اواسط مرداد ماه انجام می‌شود و نتیجه نهایی تا اواخر شهریور ماه اعلام خواهد شد.