معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مجوز ۴۰۰ مرکز علمی کاربردی از ۱۲۰۰ مورد به سبب وابستگی به دستگاه‌های اجرایی لغو شد.

به گزارش تسنیم، مجتبی شریعتی نیاسر عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل پردیس دانشگاه ارومیه برگزار شد اظهار داشت: کنترل کمی و ارتقای کیفی یکی از برنامه‌های مد نظر ماست که باید استانداردهای مدنظر قرار بگیرند به نوعی که نسبت‌هایی که در نظر گرفته شده بر اساس برنامه‌ها باشد.

وی با اشاره به جذب منطقه‌ای دانشجو خاطر نشان کرد: بومی گزینی در یک مقطع زمانی شاید لازم بود ولی این موضوع باید امروز بازنگری شود چرا که موضوع مطلوبی نیست و به دنبال باز تعریف بومی گزینی هستیم.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به سرنوشت دانشگاه‌های علمی کاربردی و غیرانتفاعی افزود: یکی از مصادیق رشد بی‌رویه همین موضوع است که در دهه 80 اتفاق افتاد و سال 90 شورای عالی اداری مصوبه‌ای را به دستگاه‌های آموزش عالی وقت ابلاغ می‌کند که باید دوره‌های مقطع‌دار را ارائه کند.

وی تصریح کرد: از ابتدای دولت یازدهم و دوازدهم تاکنون هیچ مجوزی برای تأسیس موسسه‌های آموزش عالی جدید داده نشده است و به دنبال کاهش رشد بی‌رویه این موسسات هستیم.

شریعتی نیاسر با اشاره به نگرانی برخی از دانشجویان در حال تحصیل در موسسات آموزش عالی بیان کرد: افرادی که در این موسسات در حال تحصیل هستند چنان چه ظرفیتشان صفر شده یا مجوزشان باطل شوند می‌توانند به تحصیل خود ادامه دهند و هیچ جای نگرانی برای این دانشجویان نیست.

وی تأکید کرد: تعداد مراکز علمی کاربردی در کشور بیش از یک هزار و 200 مورد بود که حدود 400 مورد وابسته به دستگاه‌های اجرایی بودند و لغو مجوز شدند و از 353 مورد از موسسات غیرانتفاعی تعداد 45 مورد مجوزشان باطل شد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دو بحث در این مورد داریم که نظر شخصی‌ام حذف کنکور در جامعه است چرا که فشار زیادی بر خانواده‌ها و دانش آموزان تحمیل کرده و در کنار آن هزینه‌های زیادی نیز به عموم تحمیل می‌شود و نظر بعدی در مورد این سیاست اقداماتی از سال آینده صورت می‌گیرد که سال آینده دانشجویان با آزمون و بدون آزمون از همدیگر جدا می‌شوند.

وی با بیان این که هیچ ممنوعیتی برای داوطلبان که به دنبال شرکت در آزمون‌های پر متقاضی هستند وجود ندارد یادآور شد: سال 98، 15 درصد پذیرش دانشجو برای رشته‌های پر متقاضی با کنکور خواهد بود و بیش از 80 درصد پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی خواهد بود و رشته‌های بدون کنکور در کنکور نخواهد بود.

شریعتی نیاسر با اشاره به مدارک mba و dba عنوان کرد: این مدارک مور تایید هستند ولی این مدارک بیشتر مربوط به دوره‌های دانش افزایی است.

وی ابراز کرد: اگر در این راستا سو استفاده‌ای از دانشگاه‌ها و یا موسسات شود باید موسسات اقدامات لازم را انجام دهد و در صورت ارجاع به سمت وزارت مطمئنا پیگیر موضوع خواهیم بود.