به گزارش ایسنا، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در نامه ای به رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش از تسری مصوبه ۹۱۵ ترمیم نمرات دروس نهایی به دانش آموزان نظام جدید آموزشی (۳-۳-۶) خبر داد.

 در این نامه آمده است که « بازگشت به نامه مورخ ۲۶ خردادماه درباره تسری مصوبه ۹۱۵ به تاریخ ۲۶ مرداد ۹۴ شورای عالی آموزش و پرورش به اطلاع می‌رساند با توجه به اینکه در مصوبه فوق‌الذکر اشاره‌ای به ساختار آموزشی نشده است؛ لذا استفاده از مفاد آن برای فارغ‌التحصیلان ساختار جدید بلامانع است».

به گزارش ایسنا، در آیین نامه اجرایی مصوبه ۹۱۵ جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۲۶ مرداد ۹۴ درباره ترمیم و ارتقای نمره دروس امتحان نهایی فارغ التحصیلان دوره متوسطه شرایط زیر ذکر شده است:

۱- ثبت نام متقاضیان ترمیم سوابق تحصیلی به صورت داوطلب آزاد و مطابق دستورالعمل ثبت نام داوطلبان آزاد صرفا در مدارس بزرگسالان دولتی انجام خواهد گرفت و در مناطقی که واحد آموزشی بزرگسالان دولتی دایر نیست ثبت نام آنان در یکی از واحدهای آموزشی روزانه که اداره آموزش و پرورش محل تعیین می‌کند به تفکیک جنسیت انجام خواهد گرفت.

۲_ فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه که متقاضی ترمیم و ارتقای نمرات درس یا دروس نهایی پایه سوم متوسطه خود هستند می‌توانند فقط در همان منطقه آموزشی که قبلا فارغ التحصیل شده‌اند ثبت نام کنند.

۳_ فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه که متقاضی ترمیم نمرات درس یا دروس نهایی پایه سوم متوسطه خود هستند می‌توانند برابر مقررات صرفا یک بار در یکی از نوبت‌های امتحانی خرداد، شهریور یا دی ماه، درس یا دروس موردنظر را انتخاب و در امتحانات مربوط شرکت کنند.

۴_ نمرات ماخوذه متقاضیان ترمیم و ارتقای نمرات دروس نهایی در امتحانات مربوط جایگزین نمرات قبلی که منجر به فارغ‌التحصیلی شده است نخواهد شد و صرفا جهت اعمال در سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ملاک خواهد بود. همچنین اگر نمرات کسب شده پایین‌تر باشد نمرات قبلی در سوابق داوطلب اعمال خواهد شد.

به گزارش ایسنا، عباس سلطانیان، مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش نیز در تشریح ترمیم سوابق تحصیلی گفته بود: هر شخصی بخواهد درس یا دروسی را مجدد امتحان بدهد و نمره خودش را ترمیم کند می‌تواند درخواست شرکت مجدد در امتحانات نهایی را بدهد. به این ترتیب متقاضیان به منطقه آموزش و پرورش خود که دیپلمشان را آنجا گرفته‌اند مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت می‌کنند.

وی ادامه داد: بنابراین دانش آموزی که اکنون در حال تحصیل است نمی‌تواند درخواست ترمیم نمره بدهد. بنابراین هر دانش‌آموخته می‌تواند تنها یک مرتبه از این امکان استفاده کند. نمرات ترمیم شده فقط برای اعمال سوابق تحصیلی در کنکور سراسری به سازمان سنجش ارسال می‌شود و تاثیری در معدل و نمره دیپلم افراد ندارد.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش درباره تعداد دروس مشمول نیز گفت: هر دانش آموزی بنا به تشخیص خود و در صورت نیاز در هر تعداد درس که امتحانش به صورت نهایی برگزار می‌شود می تواند شرکت کند و این سوابق ترمیم شده در گزینش نهایی در کنکور تاثیرگذار است.

وی درباره نوع مدارس و زمان شرکت در آزمون ترمیم نمره نیز گفت: در هر نوبت امتحانی که نهایی برگزار می‌شود امکان شرکت در آزمون وجود دارد. شرایط و نوع مدرسه از جمله تیزهوشان یا نمونه دولتی بودن نیز تاثیری در گزینش و ترمیم معدل ندارد و شرایط شرکت در آزمون ترمیم سوابق تحصیلی برای همه متقاضیان یکسان است.