یکی از مهم ترین مسائل برای افزایش آمادگی داوطلبان آزمون سراسری و هم چنین افزایش کیفیت مطالعه در حین فرآیند آماده سازی برای آزمون سراسری ایجاد و حفظ آرامش است در ادامه به توضیح راهکارهایی برای این امر خواهیم پرداخت.
لازمه ی خوب انجام دادن هر عملی که انسان قصد آن دارد، داشتن اعتماد و اطمینان به نتیجه و انجام صحیح و کامل تمامی کارهایی است که در این راستا و برای نیل به هدف خود باید انجام دهد؛ و این امر محقق نمی شود مگر با داشتن آرامش و اطمینان به حاصل شدن نتیجه. اکثر داوطلبان قبل از آزمون سراسری استرس شدیدی دارند درحالیکه این استرس قبل از آزمون های ازمایشی دیده نمیشود. بهتر است داوطلبان سعی کنند حالتی را که شب آزمون ازمایشی دارند شب آزمون سراسری هم حفظ کنند. حال به چگونگی ارامش قبل از آزمون میپردازیم:

۱-بعدازظهر قبل از آزمون استراحت کنید و درس نخوانید؛ اما نخوابید، چون مانع یک خواب راحت در شب قبل آزمون نمونه می‌شود.
۲- شب به موقع به رختخواب بروید و اصلاً به آزمون فکر نکنید.
۳-آدرس حوزه را روز قبل از آزمون پیدا کنید تا روز آزمون سردرگم نشوید.
۴-برای موفقیت‌تان دعا بخوانید و نتیجه‌ی تلاشتان را به خدا بسپارید.
۵-تغذیه مناسب در آرامش قبل از آزمون به شما کمک زیادی میکند؛ مخصوصا خوردن شام مناسب. این وعده جزو یکی از وعده های مهم است که حتما مخصوصا در دوران کنکور باید مصرف شود پس به یاد داشته باشیم که به هیچ وجه وعده شام را از برنامه غذایی مان به خصوص دوران کنکور حذف نکنیم . فقط به این نکته توجه کنیم که در وعده شام تا حد امکان از خوردن برنج خودداری کنیم زیرا برنج باعث خواب و همچون گرسنگی زودرس می‌شود. شام باید حداکثر تا ساعت 9 خورده شود.
۶-اکثر داوطلبان وقتی زیاد درس میخوانند توقع بالاتری از خود دارند. حتما با تصور چنین وضعیتی اولین حسی که به شما دست می‌دهد، حس دلشوره است.
شاید حتی به این فکر بیفتید که امشب را تا صبح بیدار بمانید و فقط درس بخوانید، اما همین کار ساده ممکن است تمام تلاش‌های شما را خراب کند و مانع از بدست آوردن نتیجه مطلوب در زمان آزمون شود.
اگرچه داشتن مطالعه کافی برای موفقیت لازم است، اما شرکت در امتحان تنها نیازمند دانستن نکات درسی نیست، بلکه موارد دیگری هم هست که رعایت آن‌ها به موفقیت شما کمک می‌کند.
برای اینکه در روز امتحان به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنید، بهتر است چند توصیه ساده را به خاطر داشته باشید.
داشتن استرس پیش از آزمون یک امر طبیعی است. اما این استرس نباید از حد معمول فراتر رود.
حفظ آرامش در شب قبل از امتحان بسیار اهمت دارد. استرس و اضطراب باعث می‌شود شما نتوانید دانسته هایتان را به یاد آورید و آن طور که دوست دارید در امتحان شرکت کنید. سعی کنید به خود تلقین کنید که تلاشتان را کرده‌اید و فردا می‌توانید همه دانسته هایتان را در امتحان به کار بگیرید.
از تکرار جملات منفی در ذهنتان بپرهیزید و به خود بگویید: «حتما می‌توانم موفق شوم.» البته موفقیت در امتحان فقط کسب نمره خوب نیست و شما باید متناسب با تلاشتان از خود توقع داشته باشید.
پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کم خوابی در دوران قبل از امتحان کارایی فرد را در امتحانات کاهش می‌دهد و بر خلاف آنچه اغلب دانش آموزان و دانشجویان فکر می‌کنند، کاستن از خواب شبانه به منظور مطالعه دروس، نه تنها باعث کسب نتیجه بهتر در امتحان نمی‌شود، بلکه مانع از به کار بردن تمام توان ذهنی در جلسه امتحان می‌شود.
بهتر است در دوران امتحان شب‌ها به موقع بخوابید و خواب کافی داشته باشید. این موضوع به ویژه در شب قبل از امتحان اهمیت دارد. کم خوابی باعث کاهش تمرکز حواس شما می‌شود و علاوه بر آن ممکن است دیر بیدار شدن و دیر رسیدن به محل امتحان را هم در پی داشته باشد.

سخن پایانی:

  • پیش از امتحان چند نفس عمیق بکشیداین کار باعث کاهش استرس شده.
  • امتحان را با اعتماد به نفس شروع کنید.
  • تلقینات مثبت را فراموش نکنید.
  • به توضیحات مسئولان امتحان خوب گوش کنید و هر سؤال را به دقت و به‌طور کامل بخوانید.
  • اگر حس کردید هیچ چیز را به یاد ندارید، هول نکنید.
  • همه مضطرب می‌شوند، ولی هول شدن تنها کار را بدتر می‌کند. چند لحظه قلمتان را کنار بگذارید، چند نفس عمیق بکشید و وقتی احساس آرامش بیشتری کردید، آزمون را ادامه دهید.
  • فکرهای بدی را که به ذهنتان می‌آید از خود دور کنید. مطمئن باشید پس از مدت کوتاهی می‌توانید آزمون را ادامه دهید و دانسته هایتان را به یاد بیاورید.اگر نتوانستید پاسخ یک پرسش را درست به یاد بیاورید، خودتان را مجبور به پاسخ دادن به آن نکنید.
  • و به خودتان و اطلاعاتتان ایمان داشته باشید.