احساس خستگی می کنید؟ در این مقاله سعی داریم روش هایی بدون دخالت کافئین به شما آموزش دهیم تا بتوانید انرژی خود در طول روز را تقویت کنید.
روز خود را با حرکات کششی آغاز کنید!
دکتر سارا گاتفرید، پزشک و مربی یوگا می گوید: حرکات کششی زمانی که درست و به موقع انجام شوند می توانند به اندازه یک فنجان قهوه برایتان انرژی بخش باشند.
این ترفند دوش گرفتن را امتحان کنید!
برای تقویت سریع و ساده انرژی، این ترفند امتحان شده دوش گرفتن را مورد استفاده قرار دهید: بعد از شستشو و درست قبل از اینکه از حمام بیرون بیایید به مدت 30 ثانیه زیر دوش آب سرد بایستید، سپس به مدت 30 ثانیه آب را گرم کنید و بعد از آن دوباره 30 ثانیه آب را سرد کنید. به نظر این کار وحشتناک و زجرآور است اما مطمئن باشید به خوبی جواب می دهد.

برخیز و بدرخش!
گفته می شود راه دادن نور به خانه، پس از اینکه از خواب بیدار شدید می تواند باعث شود ساعت درونی بدنمان تنظیم بماند و خوابیدن در شب را نیز ساده تر می‌کند. اگر امروز موقع بیدار شدن از خواب، اجازه دهید نور به خانه بیاید فردا صبح وقتی از خواب بیدار می شوید احساس تازه تری خواهید داشت.
مطمئن شوید مقدار کالری دریافتی تان درست باشد!
در طول روز مقدار زیادی کالری دریافت کنید تا هم وزنتان افزایش پیدا کند و هم فوق العاده احساس خستگی کنید. اگر هم مقدار کمی کالری در روز دریافت کنید به اندازه کافی مواد مغذی به بدن نرسانده اید که این مورد نیز باعث می شود خستگی بر شما چیره شود. بنابراین دریافت مقدار مناسب کالری بسیار ضروری است.

کمی مدیتیشن فعال را امتحان کنید
مدیتیشن فعال درست مانند نامش است: نوعی از ورزش است که به شما اجازه می دهد در حالی که ورزش می کنید و عرق می ریزید همچنان با ذهنتان مرتبط باشید. دیگر مزایا؟ ثابت شده این نوع ورزش به ذهن و بدن انرژی می بخشد.
قهوه را قطع کنید
این توصیه به نظر متناقض با آنچه می دانیم می آید. دکتر سوزان آلبرس می گوید: آن دسته از بیمارانش که شدیدترین عادات دریافت کافئین را دارند معمولا سخت ترین ها هستند ( این مورد برای آن دسته از افرادی که میزان قهوه خود را کم یا قطع کرده اند کاملا صادق است ). به جای نوشیدن یک فنجان قهوه توصیه می شود از چای که کافئین کمتری دارد استفاده کنید.
چیزی را بو کنید که رایحه لیمویی داشته باشد
انرژی رایحه مرکباتی مانند لیمو، می تواند خلق و خویمان را بهبود ببخشد و ذهنمان را هوشیار نگه دارد. برای دستیابی به تاثیر انرژی‌بخش رایحه می توانید از روغن طبیعی لیمو استفاده کنید و یا در ابتدای صبح، موهای خود را با شامپویی که رایحه لیمو دارد بشویید.
چند دقیقه ای را روی پله ها بگذرانید
با ساده ترین روش مقابله با خستگی عصرگاهی آشنا شوید. بر اساس تحقیقات سال 2017 دانشکده پزشکی جورجیا در آمریکا، بالا و پایین رفتن از پله های با شدت کم می تواند باعث شود تنها در 10 دقیقه، از حالت خسته به فوق العاده پرانرژی تغییر حالت دهید. حتی محققان می گویند این تمرین پله می تواند تاثیر انرژی بخش تری نسبت به کافئین داشته باشد.
با شکر خداحافظی کنید
در پی هر افزایش قندی کاهش نیز وجود دارد. نشان به آن نشان که هر موقع غذایی بسیار شیرین می‌خورید، درست بعد از آن احساس خستگی و نیاز به یک چرت پیدا می کنید. بهترین روش مقابله با این مشکل؟ مقدار قند مصرفی را کم کنید.
نفس بکشید
راز یک تنفس خوب و انرژی بخش؟ دکتر امیلی کیلبرد، فیزیوتراپ و نویسنده می گوید: بیرون دادن طولانی و قوی نفس می تواند خیلی کمکتان کند. سعی کنید از مسیر بینی، هوا را به داخل بکشید به اندازه چهار ثانیه نگه دارید و سپس از راه دهان به مدت چهار ثانیه بیرون دهید.
از بیرون رفتن لذت ببرید
مهم نیست هوا چگونه است، مدتی را بیرون از خانه گذراندن بسیار مهم است: بر اساس تحقیقات سال 2010، بیرون رفتن مخصوصا به جایی که طبیعت را حس کنید سطح انرژی تان را تقویت می کند و باعث می شود احساس سرزندگی کنید.
برنامه خوابتان پایدار باشد
زیاد خوابیدن در روزهای آخر هفته بسیار وسوسه برانگیز است اما تحقیقات نشان داده این کار می تواند بدتر باعث کمبود خواب شود: نداشتن برنامه ای ثابت برای خواب، باعث می شود ریتم شبانه روزی بدن از تعادل خارج شود و باعث مشکل کم خوابی و در پی آن عوارضش می‌شود.
برای انرژی داشتن در کل روز «صبحانه سالم» میل کنید
اگر وعده صبحانه تان سرشار از فیبر باشد، علاوه بر اینکه کمک می کند در طول روز دچار هوس های غذایی نشوید می تواند انرژی تان را نیز تقویت کند. میوه ها و سبزیجات و نان های سبوس دار سرشار از فیبر هستند.
آب بدن را تامین کنید
آیا می دانستید آب، نوشیدنی انرژی زای طبیعی است؟ در تحقیقی که سال 2012 انجام شد محققان متوجه شدند حتی کوچک ترین کم آبی در بدن، می تواند باعث تغییر در خلق و خو و سطح تمرکز فرد شود. به همین خاطر است که باید همیشه آب بنوشید.
به پیاده روی بروید
جدای از این حقیقت که پیاده روی یکی از ساده ترین ورزش ها است، دلایل زیادی در رابطه با سلامت وجود دارد که آن را دوست داشته باشید. تنها 10 دقیقه پیاده روی می تواند روی خلق و خو تاثیر مثبت بگذارد و بیدارتان کند.