تکنیک های حاشیه نویسی و برجسته سازی

تکنيک حاشيه نويسي از آن جهت قابل اهميت است که در حالت کلي  مطلبي که نوشته مي ‌شود با هدف انتقال يک سري مطالب جديد و مهم به مخاطب مي ‌باشد و براي اينکه اين انتقال به نحوي مطلوب و ماندگار صورت پذيرد شرح و بسط و مثال و داستان ‌هايي به آن مطلب جديد و اصلي اضافه مي‌شود.
به عنوان مثال ساختار يک پاراگراف براي توضيح يک جمله کليدي است که به طور معمول اولين يا آخرين جمله آن پاراگراف را تشکيل مي‌دهد.
دومين قدم در راه خلاصه‌ نويسي اين است که کليدي‌ ترين جمله هر پاراگراف را استخراج کرده به زبان خودتان در حاشيه کتاب يا جزوه يادداشت کنيد.
در پايان هر پاراگراف از خودتان بپرسيد اين پاراگراف قصد داشت چه مطلبي را به من بياموزد و آن را در يک جمله و با زبان خودتان، نه کتابي بيان کرده و يادداشت نماييد.
به علاوه مي‌توانيد سؤال، انتقاد و يا هر مطلب ديگري را که مربوط به همان موضوع باشد و در جاي ديگري خوانده‌ايد را  ياداشت کنيد که همان تکنيک حاشيه‌نويسي است.تکنيک حاشيه نويسي به تمرکز فکر، دقت، حفظ و يادگيري بهتر کمک مي‌کند.
تکنيک هاي حاشيه نويسي و برجسته سازي
تکنيک حاشيه نويسي در مرحله ي سوم فرآينديادگيري،يعني پس از مطالعه کتاب مربوطه و پس از تست زدن انجام ميشود.
پس بايد بدانيد که اين حاشيه نويسي  به چه‌صورت بايد انجام شود؛  اول از همه بايد موضوع اصلي و هدف مطلب را به خوبي درک کنيد، سپس سعي کنيد.
مطالبي را که مي نويسيد در خلاصه‌ترين حالت ممکن باشد، از کوتاه‌ترين جمله‌بندي‌ها استفاده کنيد و بيشترين مفهوم را برسانيد.
دقت کنيد که حاشيه‌نويسي نبايد بيشتر از يک سوم حجم کل مطالب مربوطه باشد.
 
تکنيک حاشيه‌نويسي نيز هم‌چون خلاصه‌نويسي يکي از تکنيک‌هاي پرکاربرد براي فهم بهتر مطالب درسي و تثبيت آنها در ذهن شما است.
اين تکنيک بيشتر براي دروس عمومي هم‌چون معارف، ادبيات و دروسي مانند زيست‌شناسي و شيمي کاربرد دارد.
تکنيک حاشيه‌نويسي بسيار ساده است و نياز به مهارت خاصي ندارد بلکه تنها با رعايت چندين نکته مي‌توانيد به بهترين شيوه از آن در يادگيري مطالب و مفاهيم درسي استفاده کنيد.
تکنيک حاشيه‌نويسي شما را نسبت به يک مطالعه عادي و شايد فرّار، بسيار پوياتر مي‌کند و کيفيت درس خواندن شما را تا حد زيادي افزايش مي‌دهد و مي‌توانيد در مدت زمان کمتري، با سرعيت بيشتر درس‌هاي خود را مطالعه و مرور کنيد و به درک عميقي از مفاهيم درسي برسيد.
 
اول از همه بايد بدانيد که بايد تمامي مطالب درسي را به‌خوبي مطالعه کرده باشيد و تست‌هاي مربوطه را زده باشيد و سپس در مرحله سوم سراغ حاشيه‌نويسي برويد.
يعني اينکه شما هر کتاب و جزوه‌اي را که مطالعه کرده‌ايد، چکيده آنچه را که ياد گرفته‌ايد به جاي‌آنکه در جايي ديگر يادداشت کنيد، در همان صفحات مربوطه در کتاب مي‌نويسيد.
تکنيک هاي حاشيه نويسي و برجسته سازي
در تکنيک حاشيه نويسي زبان حاشيه‌نويسي را مانند خلاصه‌نويسي، خودماني و خلاقانه براي خودتان بنويسيد به شيوه‌اي که درک موضوع را برايتان ملموس‌تر و سريع‌تر کند.
دروسي مانند شيمي و زيست شناسي که حجم بيشتري دارند مي‌توانيد براي اينکه حاشيه‌نويسي کامل‌تر و بيشتري داشته باشيد کتاب خود را سيمي کنيد و لابه لاي هر صفحه برگه‌هاي سفيد بگذاريد.
دور يا زير کلمات کليدي و يا عبارات مهم خط بکشيد و يا اينکه با ماژيک‌هاي هايلايت روي آنها بکشيد تا در هنگام حاشيه‌نويسي و مرور به آنها بيشتر دقت کنيد.اين تکنيک ها، روش بسيار مفيدي براي افزايش تمرکز و دقت هستند.
سعي کنين نکته هاي تستايي که براي شما جديد و قابل توجه بوده رو تو صفحه ي مربوط به اون مبحثدر حاشيهي کتاب بنويسيد.
 
متداول ترين روش  خلاصه نويسي? تکنيک برجسته سازي در بين دانش جويان و دانش آموزان است.
در اين تکنيک همان‌طور که متن را خوانده ميشود زير قسمتهاي مهم خط کشيده يا با ماژيک فسفري آن را رنگ  ميشود و در هنگام مرور و جمع بندي، بيشتر آن قسمتها خوانده ميشود.
تکنيک هاي حاشيه نويسي و برجسته سازي
کساني که زير نکات مهم را خط مي‌کشند نيز دو حالت دارند.
?- اول مطالعه و فهم بعد خط کساني که اول مطلب را مطالعه مي‌کنند و مي‌فهمند بعد زير نکات مهم را خط مي‌کشند از روش مناسب‌تري استفاده مي‌کنند. زيرا با مراجعه بعدي اين نکات مهم تداعي‌گر ساير نکات مي‌شود.
?- انحصار توجه به خط کشيد.
برخي افراد به جاي اينکه مطلب را مطالعه کنند و بفهمند تمام توجه آنها به خط کشيدن و برجسته کردن منحصر مي‌شود. وقتي يک فصل را تمام مي‌کنند. مي‌بينند که تنها چيزي که آنها به دست آورده‌اند خط خطي کردن کتاب است اما از فهم مطلب چيزي عايدشان نگشته است.
پس دقت شود در تکنيک برجسته سازي فهم مطلب اولين و اساسي ترين گام است.
برجسته سازي، خواندن کتاب را سريعتر و آسانتر مي سازد . زيرا ، هنگام دوباره خواندن کتاب يا مقاله ، تنها بخش هاي برجسته شده آن نياز به بازخواني دارند.  تکنيک
اشکال اين روش اين است که که چون شما مطالب را به بيان خود باز نويسي نمي کنيد ممکن است درک کاملي از معني آن نداشته باشيد.
 
و در اين روش گاهي مجبور مي شويد کل کتاب را دوباره بخوانيد . براي رفع اين اشکال ، ابتدا مطمئن شويد که آنچه خوانده ايد درک کرده ايد و سپس مقدار کافي از آن را
برجسته نماييد ، به طوري که بدون خواندن دوباره کل کتاب ، براي شما قابل درک باشد.