#مرکز_مشاوره
#سخن_مشاور
ترفند‌ هاي کنکور در سال 99

  ❇️  از قديم گفته‌اند هر کسي سخت تلاش کند موفق مي‌شود. اما اين نقل‌قول هميشه چندان درست به نظر نمي‌رسد. سخت‌کوشي در هر حرفه‌اي مثبت است اما مهم‌تر از آن آشنايي با قوانين و تکنيک‌هاي فعاليت‌تان است. بگذاريد برايتان مثالي بزنم:
دو دانش آموز را تصور کنيم يک کتاب حفظي  صفحه‌اي را بايد امتحان بدهند. معلم گفته است هر کسي ورقه‌ي امتحانيش شباهت بيشتري با کتاب داشته باشد، نمره بهتري مي‌گيرد.
دانش‌آموز اولي سخت و محکم شروع مي‌کند، هر روز ده ساعت درس مي‌خواند. او مي‌خواهد بر تمام کتاب مسلط شود. پس دقيقاً مثل يک صفحه روزنامه هرروز کتاب را از اول تا آخر مطالعه مي‌کند. دانش‌آموز دومي کتاب را ورق مي‌زند، چيزهايي يادداشت مي‌کند و سپس استراحت مي‌کند و روز بعد باز کمي به سراغ کتاب مي رود و دوباره يادداشت برمي دارد. روز امتحان سپري مي‌شود. دانش‌آموز اولي يک نمره متوسط دريافت مي‌کند و دانش‌آموز دومي نمره ممتاز. چون دانش‌آموز دومي دقيقا عين کتاب نوشته بود.
 
اما چرا اين اتفاق افتاد؟ يک جاي اين معادله بايد اشکال داشته باشد. حتما اشتباه شده است چون دانش‌آموز اولي خيلي بيشتر از دومي درس خوانده است. لااقل خودش اين را شاهد بوده است. پس چه اتفاقي افتاده است؟
 
جواب اين معما در جواب دانش‌آموز دوم نهفته است. او مي‌گويد«مي‌دانستم که امکان تسلط کامل بر کتاب وجود ندارد. پس سعي کردم مهم‌ترين نقاط کتاب را شناسايي کنم و همان‌ موارد را تمرين کنم تا در نهايت جواب‌هايم شبيه کتاب شود. و نکته جالب اين بود که از همان چند مورد سوال آمده بود.
اين نمونه کاملاً درباره کنکور هم صدق مي‌کند. کنکور شبيه يک بازي است. بايد ترفندهاي آن را ياد گرفت تا بتوان بهترين نتيجه را بدست آورد.  داشتن روش غلط همه چيز را خراب مي‌کند. اينشتين مي‌گويد « آموزشم تنها چيزي‌ست که مخل يادگيري‌ام است»
ترفند هاي کنکور چيست؟ چطور مي‌توان بهترين نتيجه را گرفت؟ براي داشتن يک کنکور موفق چه تکنيک‌هايي را بايد ياد گرفت؟ با ما همراه باشيد.
 
❇️  - مفهومي درس بخوانيد؟

شما بايد روش صحيح درس خواندن را پيدا کنيد. بارها خود را محک بزنيد و آزمون و خطا کنيد. سعي کنيد دليل اشتباهات خود را ببينيد.
    جيمز جويس نويسنده بزرگ ايرلندي مي‌گويد« اشتباهات دروازه اي براي رسيدن به کشف است»
اول بايد نوع درس را مشخص کنيد. خواندن دروس حفظي با دروس تحليلي تفاوت دارد. بعضي‌ها مثل همان دانش‌آموز اول زمان زيادي صرف مي‌کنند اما چون روش‌شان اشتباه است نتيجه نمي‌گيرند.
يک تکنيک موثر تقسيم درس به قطعه‌هاي کوچک است. فصل را به قسمت‌هاي ريز تقسيم کنيد و آن را بخوانيد. سپس يادداشت برداريد و جلو برويد. تقسيم موضوع و يادداشت برداري باعث مي‌شود شما مطالعه فعالي داشته باشيد.
هر چقدر شيوه مطالعه شما از انفعال فاصله بگيرد شانس موفقيت‌تان بيشتر است. سعي کنيد براي مطالب حاشيه بنويسيد. از نکات مهم يادداشت برداريد. نکات موردي و اسم‌ها را کدبندي کنيد. مطالب طولاني را خلاصه کنيد و نکات ريز را علامت بزنيد. يعني با هر شکلي روش مناسب آن را انتخاب کنيد. مطالعه مفهومي و فعال ميزان يادگيري را افزايش مي‌دهد زيرا شما مطالب را نمي‌خوانيد بلکه درک مي‌کنيد.
مغز شما مانند کامپيوتر است. اگر کلي فايل بي‌نام و نشان را وارد آن کنيد بعد نمي‌توانيد مطالب را پيدا کنيد. پس هر مطلب را به صورت دقيق مرتب کنيد. براي آن درخت مفهومي رسم کنيد و مطالب حفظي را مرور کنيد.
گاهي وقت‌ها پيدا کردن روش صحيح روزها زمان مي‌برد و مسير کنکور به معناي استفاده دقيق از زمان است.
شما بايد در اين زمان کم به ترفندهاي برتر مطالعه مسلط شويد. اين بيشتر شبيه يک راز است و کليد دستيابي به آن پکيج‌هاي شتاب است. ما برترين ترفندهاي کنکور را در يک پکيج در اختيار شما گذاشته‌ايم.
بنابراين يافتن روش صحيح پيمودن نيمي از مسير يادگيري است.
 
❇️  - تست‌زني؟
تعدادي از دانش‌آموزان به همان شيوه‌اي  که مطالعه مي‌کنند، تست هم مي‌زنند. يعني تست‌ها را مثل کتاب درسي روخواني مي‌کنند. اين شيوه هيچ تاثيري در يادگيري ندارد. تست زني تکنيک‌هاي صحيح خودش را دارد که بايد آن را ياد گرفت. فراموش نکنيد کنکور شما تستي است. هرچقدر در تست زدن مهارت بيشتري پيدا کنيد، هنگام کنکور شانس موفقيت شما افزايش پيدا مي‌کند. اما ترفندهاي صحيح تست‌زني چگونه است؟
شما بايد در چند مرحله ترفند صحيح تست زني را پيدا کنيد:
گام اول
    ◀️ مرحله‌ي اول يادگيري است. در اين مرحله شما به نيت درصدگيري تست نمي‌زنيد بلکه هدف اين است چقدر درس را ياد گرفته‌ايد. پس حتي تعداد سوالات غلط را نشماريد فقط علامت بزنيد و بررسي کنيد که در کدام مباحث ضعيف هستيد. اين مرحله به شناسايي ضعف‌هاي شما کمک مي‌کند. پس از شناسايي نقاط ضعف خود را برطرف کنيد.
در اين مرحله زمان‌بندي اهميت ندارد. پس با خيال راحت آموخته‌هايتان را محک بزنيد.
 
گام دوم
 
     ◀️  اگر مرحله اول را انجام داده‌ايد اکنون وارد مرحله دوم مي‌شويم. هدف از اين مرحله تسلط بر تست‌زني و موضوعات کتاب است. تست‌ها را پشت سرهم انجام ندهيد بلکه آنها را به قسمت‌هاي مختلف تقسيم و در هر نوبت سراغ يک قسمت برويد. به اين صورت آمادگي ذهني شما بيشتر خواهد شد.
پس از خواندن دروس حفظي بلافاصله تست نزنيد چون اين کار يادگيري کاذب است. بگذاريد حداقل چند روز بگذرد. سپس تقسيم بندي موضوعي را انجام دهيد و شروع به تست زدن کنيد. زمان در اين مرحله هم اهميتي ندارد اما مهم است که چه تعداد پاسخ صحيح و غلط داريد. سعي کنيد موضوعات متفاوتي را تست بزنيد و يادگيري خود را به چالش بکشيد.
اشتباهات را علامت بزنيد و پس از تست دوباره مرور کنيد. نقاط ضعف خود را در اين موضوعات شناسايي کنيد. اگر روش شما براي يافتن پاسخ صحيح اشتباه بود سعي کنيد روش‌هاي ديگر را امتحان کنيد. هرچقدر روش شما زمان کمتري بگيرد بهتر است.
 
گام سوم
     ◀️  مرحله سوم تست زني شبيه‌سازي کنکور است. اين بار دامنه موضوعات‌تان را گسترده‌تر کنيد. مکان شما براي مطالعه بايد شبيه مکان کنکور باشد. محيطي ساکت و آرام. اگر در دفعات قبل زمان‌بندي اهميت نداشت اين بار بسيار مهم است. حتما زمان‌بندي را مثل کنکور در نظر بگيريد. شما ديگر فرصت نداريد در کمال آسايش و راحتي به سوالات پاسخ دهيد.
دقت و تمرکز داشته باشيد. سوالات را با دقت بخوانيد و گزينه‌ها را دقيق بررسي کنيد. فراموش نکنيد که آسان‌ترين راه را براي رسيدن به پاسخ انتخاب کنيد. پس از پايان تست‌زني درصدگيري کنيد و پيشرفت خود را با دفعات قبل مقايسه کنيد.
    جلسه کنکور پر از لحظات غيرقابل پيش‌بيني است. هر اندازه که تسلط شما بر تکنيک‌هاي مختلف تست‌زني بيشتر باشد، با موفقيت بيشتري مي‌توانيد اين لحظات سخت را به پايان برسانيد. ما در بسته آموزشي تست‌زني با نگاه اين مشکل را براي شما آسان کرده‌ايم. شما با يادگيري روش تست‌زني مهندسي معکوس به راحتي مي‌توانيد به پاسخ صحيح برسيد. براي رسيدن به اين مهارت تنها چند کليک فاصله داريد.