خواندن برای کنکور در عید
    دلتون که نمي‌خواد به عقب نگاه کنيد و آرزو کنيد کاش بيشتر تلاش مي‌کرديد يا عملکرد بهتري مي‌داشتيد؟
عيد نوروز که فرا مي‌رسد اصلاً آدم دلش نمي‌خواد توي خونه بشينه. مگه ميشه از هواي دلپذير بهاري، نسيم خنک، آفتاب ملايم، بوي سبزه و درخت و شکوفه و گل، صفاي رودخانه و دريا، گردش خانوادگي يا همراه دوستان گذشت؟
اصلاً مگه ميشه؟
بله، اگر هدف بزرگتري داشته باشيم، خيلي هم ميشه. به اين جمله از رابرت کيوساکي دقت کنيد:

    «انضباط شخصي عامل شماره يکي است که ثروتمند را از متوسط و فقير جدا مي‌کند.»

شايد اين جمله در مورد کسب ثروت گفته شده باشه اما براي شمايي که امسال کنکور دارين هم صدق مي‌کنه. خواندن براي کنکور در عيد نياز به انضباط شخصي دارد.
اما دقت کردين که چرا اصلاً خواندن براي کنکور در ايام عيد انقدر مهمه؟
کساني که از تابستان قبل از کنکور شروع به درس خوندن کرده باشند خيلي کم هستند پس اگر در اون دوران درس نخونيد هم تقريباً با بقيه مساوي هستين. از مهرماه که سال تحصيلي شروع ميشه کم کم همه به فکر مي‌افتن تا درس خوندن رو شروع کنن.
از مهرماه تا بهمن اکثراً همه روزانه بين 6 تا 8 ساعت مفيد رو مطالعه دارند. يعني اگر در اين دوران خيلي کمتر از اين ميزان خونده باشين تقريباً از خيلي‌ها عقب افتادين اما برسيم سروقت نوروز. بعضي‌ها در دوران نوروز از نفس مي‌افتند ولي تعدادشون خيلي زياد نيست. بيشتر افراد به نوروز که مي‌رسن تصميم مي‌گيرن که ديگه بايد موتور درس خوندن رو روشن کنن و اکثراً مطالعه به 10 تا 12 ساعت مفيد در روز مي‌رسه.
کسي که تا نوروز چندان مطالعه‌اي نداشته يا خيلي کم مطالعه داشته شايد فرصت خوبي رو از دست داده باشه اما کسي که نوروز و بعد از نوروز مطالعه‌اش رو حتي يک روز از دست بده مطمئناً از خيلي از کساني که براي کنکور مي‌خونن عقب مي‌افته.
و برگرديم به جمله‌ي رابرت کيوساکي، انضباط شخصي.
انضباط شخصي مهارتيه که افراد کمي اون رو دارن و ازش استفاده مي‌کنند. تمام کساني که در زندگي خود شکست خوردند و تمام کساني که پيروز شده‌اند رو همين انضباط شخصي از هم جدا مي‌کنه. کساني که انضباط شخصي دارن براي رسيدن به هدف خاصي که مشخص کردن برنامه ريزي مي‌کنن و تا رسيدن به اون هدف پايبند به برنامه هستند. در صورت شکست خوردن هم از شکستشون درس مي‌گيرن و نقشه‌ي راهشون رو اصلاح مي‌کنن.
اگر شکست مي‌خوريد، يعني داريد تلاش مي‌کنيد.
کساني که انضباط شخصي ندارند يا کلاً هدفي ندارن که براش تلاش کنن يا به برنامه‌ريزي‌اي که براي هدفشون انجام دادن عمل نمي‌کنن. حتي کساني که گاهي به برنامه‌ي خودشون عمل مي‌کنن و گاهي رهاش مي‌کنن هم از انضباط شخصي بي بهره هستن و شکست خواهند خورد.

    «اگر خودمان را منضبط نکنيم، دنيا اين کار را براي ما انجام خواهد داد.
    ويليام فدر

به کارمندي فکر کنين که هر روز کاري ساعت 8 در اداره حاضر است، تا ساعت نماز کار مي‌کنه بعد استراحت مي‌کنه و دقيقاً زماني که براش مقرر شده از کاري کردن دست مي‌کشه و از اداره خارج ميشه. به درس خواندن براي کنکور در عيد هم همينطوري فکر کنين. خودتان را متعهد به اين بدانيد که از صبح تا شب بايد درس بخوانيد، بدون اينکه فيلمي تماشا کنيد، بيرون وقت گذراني کنيد يا بازي‌هاي کامپيوتري انجام بدين.
اگر تونستيد کل هفته به برنامه‌ي مطالعه‌ي 10 تا 12 ساعته‌ي مفيد خودتون پايبند باشين به خودتون جايزه بدين، مثلاً يک ساعت رفتن به پارک. البته اين مورد را هم در نظر داشته باشين که جايزه‌ي اصلي رو مي‌تونين بعد از کنکور هم به خودتون بدين.
فقط سال تحويل را در کنار خانواده باشين و سريعاً برگرديد به سمت درس. به ياد داشته باشين که قرار است آينده خود را در اين چند ماه باقي مانده مشخص کنين.
چطور انضباط شخصي داشته باشم؟
ناپلئون هيل در کتاب خودش «بينديش و ثروتمند شو» کاملا توضيح داده که چطور ميشه به انضباط شخصي رسيد. ما مي‌تونيم با هدفي که در دلمون اشتياقي سوزان براي رسيدن بهش داريم به انضباط شخصي برسيم. موفقيت در کنکور و رضايتي که بعد از تحويل برگه پاسخنامه دارين ميشه لحظه‌اي که براش اشتياق سوزاني داريد.
لحظه اي که نتايج مشخص ميشه و مي بينيد رتبه اي که دارين چيزيه که مي‌خواستين ميشه لحظه‌اي که براش اشتياق سوزاني داريد.
لحظه‌اي که انتخاب رشته مي‌کنين و هر دانشگاه و شهري که مي‌خواين رو انتخاب مي‌کنين مي شه لحظه‌اي که از الان دلتون براش ميره.
لحظه اي که مي‌بينين دانشگاه و رشته‌اي که روزي آرزوي رسيدن بهش رو داشتين و براي رسيدن بهش برنامه‌ريزي کردين و لحظه‌اي از عمل کردن به برنامه‌ريزي خودتون غافل نشدين، قبول شدين و به آسمون مي‌پريد، فرياد خوشحالي سر مي‌ديد که «تونستم»، «تونستم»،«تونستم و قبول شدم!!!!» رو به متصور بشين. از الان دارين خوشحالي اون لحظه رو احساس مي‌کنين، درسته؟
حالا به جمله‌اي که همون ابتداي متن گفته بودم فکر کنيد. روزي نشه که حسرت بخورين و به خودتون بگين: «کاش بيشتر مي خوندم»، «کاش خواندن براي کنکور در عيد رو جدي مي گرفتم» و هزاران هزاران حسرت ديگه. پس الان که فرصتش رو داري شروع کن.

    «اگر 8 ساعت براي قطع کردن درختي وقت داشتم، 6 ساعت آن را صرف تيز کردن تبرم مي‌کردم.»
    آبراهام لينکلن

انتخاب ابزار مناسب براي رسيدن به اهداف يکي از مهمترين مراحل برنامه‌ريزي و رسيدن به هدفه. آيا ابزار مناسب رو براي تست زني انتخاب کردين؟ آيا برنامه درسي مناسب براي کنکور رو دارين؟ ما در مکتبستان هرچيزي که براي رسيدن به موفقيت لازم داشته باشين رو داريم، فقط کافيه که اراده‌ي اين رو داشته باشين تا تغيير کنين و براي رسيدن به اهدافتون تلاش کنين.

يادتون باشه هميشه راهي براي رسيدن به اهداف هست و خواندن براي کنکور در عيد يکي از فرصت هاي طلايي هستش که مي تونين ازش استفاده کنين، از دستش ندين